Start melkgeitenbedrijf Anton Bultman, Scholendijk Markelo

Het idee om een agrarisch bedrijf te starten, had Anton Bultman al twintig jaar. In 2015 nam hij dé stap. Een deel van de financiering van zijn melkgeitenbedrijf kwam tot stand met crowdfunding en de familie is actief op Facebook. Dit bood goede mogelijkheden om zijn zo geliefde sector te promoten.
In zijn jeugd, op een boerderij, hield Anton Bultman tien melkgeiten als hobby. Toen zijn vader overleed, was hij te jong om het bedrijf over te nemen. In de jaren waarin hij vervolgens als zelfstandig stratenmaker werkte, bleef het altijd kriebelen. Na marktonderzoek, bedrijfsbezichtigingen en meelopen bij verschillende boeren, lukte het in 2015 alsnog om van zijn oude hobby zijn beroep te maken.

Spannende maanden
Het verkrijgen van alle benodigde vergunningen op de aangekochte voormalige zeugenfokkerij was volgens adviseur Robert Kamphuis ‘een behoorlijke reken-exercitie’. ‘Het bedrijf ligt op korte afstand van Natura2000-gebied De Borkeld. Door ammoniak van een andere locatie aan te kopen is het gelukt.’ Een bijkomende factor was tijdsdruk. Toen de financiering op het laatste moment toch niet rond leek te komen, waren de kinderen Bultman al naar hun nieuwe school gegaan en de lammeren al aangekocht. Crowdfunding leverde het laatste stuk financiering op, waarna in recordtempo twee van de drie bestaande varkens stallen omgebouwd werden voor plaatsing van jonge geiten. ‘Dat waren spannende maanden’, vertelt Anton Bultman. ‘Maar we hadden geen keus. Uitstel was geen optie.’

Sector promoten
In de weken dat de crowdfunding liep, was de familie Bultman volop actief op social media om hun omgeving te betrekken bij de plannen voor het melkgeitenbedrijf. ‘Je gaat dan natuurlijk wel met je billen bloot. Alle gegevens zijn openbaar.’ Toch heeft die openheid ook een mooie kant. ‘We zijn ook nu nog actief op Facebook met ons bedrijf. Het geeft de mogelijkheid om de sector te promoten. Mensen weten vaak zo weinig van hoe het er aan toe gaat. De meeste boeren werken achter gesloten deuren. Ik vind het leuk, maar ook belangrijk om te laten zien hoe het bij ons door het jaar heen reilt en zeilt.”

Foto's

Logo VanWestreenen